Mumbai - Reisverslag uit Bombay, India van Sjoske Tuinstra - WaarBenJij.nu Mumbai - Reisverslag uit Bombay, India van Sjoske Tuinstra - WaarBenJij.nu

Mumbai

Door: Anne&Sjoske

Blijf op de hoogte en volg Sjoske

12 December 2012 | India, Bombay

Hallo allemaal!

Wat een reis, eerst op schiphol 3 uur later vertrokken i.v.m een laagje sneeuw van 2 cm op het vliegtuig wat eerst verwijderd moest worden, toen aansluiting gemist en omgevlogen via Istanbul en om 5 am Mumbai bereikt… dat heeft ons zo’n 27 uur gekost van huis naar hotel.

We hebben de eerste 2 dagen in India overleefd! Wat een drukte, stank, indrukken, armoede en totale andere wereld. We ontdekten dat haast in India niet bestaat. Zo hebben we 2 uur voor treinkaartjes gewacht, en 1,5 uur voor SIM kaarten. We raakten aan de praat met wat andere toeristen waarvan een man uit New York die oorspronkelijk uit India kwam en Mumbai goed kende. Hij vertelde ons waar we zeker moesten gaan kijken in Mumbai en gaf allerlei tips.

En dan het verkeer! De taxi van vliegveld naar hotel was de ergste rit ooit en we zijn minstens 10 keer BIJNA gebotst. Onze bagage lag los op het dak in een bak met een randje van zo’n 10 cm. Elk moment kon het er af vallen.
De straat oversteken was een ramp in het begin. Er zijn geen verkeersregels en geen banen op de weg dus soms is een 2 baans lijkende weg ineens 5 baans. Auto’s, bussen, fietsers motors wandelaars alles door elkaar. We leerden wel snel met de stroom mee gaan, of soms zonder kijken door te lopen. In het verkeer wordt je doof van alle toeters.

We zijn door iemand die we in het ticketloket hadden ontmoet de volgende dag op sleeptouw genomen door Mumbai. Hij was super vriendelijk, heeft ons de hele dag dingen in Mumbai laten zien, zonder dat hij daar ook maar iets voor terug wilde… Dat maak je in Nederland niet vaak mee. Hij heeft ons meegenomen naar het ‘hart van de stad.’ Zogezegd een drukke straat met winkeltjes en nog meer mensen die spullen op straat verkopen. We hebben Indiase kleding gekocht, super lekkere curry, brood en brownies met ijs en hete chocola gegeten en zijn naar de top van Mumbai geweest. Een heuvel met een mooi park met een briesje. Hij nam ons ook mee naar een tempel van het jainisme waarvan hij een aanhanger was. Hij vertelde ons tijdens het eten over zijn religie, heel interessant. Super leuk allemaal!

Er leven hier ontzettend veel mensen op straat, dat is schokkend. Vaak vragen ze om geld. Het geeft een raar gevoel om ‘nee’ te zeggen. Aan de ene kant zouden wij het niet eens voelen als we hun 10 roupies geven, maar aan de andere kant zijn er miljoenen daklozen, en los je er niets mee op als je geld geeft. Dat zet ons allemaal wel aan het denken.
Opvallend in de stad zijn de magere koeien die midden in de stad op de stoep staan
Mensen hier kunnen voor westerse begrippen behoorlijk onbeschaamd kijken en kijken en kijken… Die blonde haren en blanke huid zijn wel interessant, en dat terwijl we gewoon goed bedekt over straat gaan! Iedereen wil ook graag met ons op de foto, en als 1 begint met vragen dan volgen er wel 30… Ook hele families! En als ze het niet durfen vragen staat er onopvallend iemand achter ons terwijl de ander de foto maakt.

Groetjes!